Inimese ja arvuti suhtlus, ergonoomika ja kasutatavus

Ülesandeks oli tuua ajaveebiartiklis üks positiivne ja negatiivne näide kasutatavusest veebis.

Inimese ja arvuti vahelise suhtluse uurija Jakob Nielsen on välja mõelnud viis erinvat komponenti, millega hinnata IT lahenduse kasutaja sõbralikust. 

  • õpitavus - kui kiiresti saab kasutaja objekti esmakordsel kasutamisel selgeks peamised funktsioonid?
  • tõhusus - kui kiiresti saab kasutaja vajalikud toimingud tehtud, kui objekti kasutamine on selgeks õpitud?
  • meeldejäävus - kui kiiresti suudab kasutaja vajalikud oskused meelde tuletada, kui mõnda aega ei ole objekti kasutatud?
  • veakindlus - kui palju vigu kasutaja objekti kasutamisel teeb, kui tõsised need on ja kui raske on neid parandada?
  • rahulolu - kui meeldiv on kasutuskogemus?

Positiivne näide – AirBnB

Positiivse näitena tooksin kõigepealt välja AirBnB veebilehe. Esmasel kasutamisel on teenus üpris lihtsasti õpitav ning peamised funktsioonide arusaadavad. Kui peamised funktsioonid on selged, saab kasutja tõhusalt leida erinevaid tube/maju erinevates maailma paikades, mida endale teatud ajaks välja rentida. Kuna õpitavus on kiire, siis on ka meeldejäävus väga hea ehk kui pole kaua aega pandeemia ajal puhkamiseks tuba/maja endale rentinud, siis pole vaja muretseda, kas ma ikka mäletan kuidas seda teha. Peamiseks veaks, mida kasutaja saab teha on ,et märgib valed kuupäevad, mis ajaks ta soovib rentida pinda ning kui peale teenuse kasutamist uuesti üle ei kontrolli kuupäevi võib asi päris kalliks maksma minna ja reisi ajal päris palju pea valu tekitada. Kui aga kontrollida peale reserveeringu tegemist kuupäevad üle ja avastad, et oled tõepoolest valed kuupäevad pannud, siis saad reserveeringu katkestada ja uuesti reserveerida pinna õigeteks kuupäevadeks. Üldise kasutajakogemuse poolest on ka teenus meeldiv ja disain on hästi tehtud.

Negatiivne näide - Delfi

Negatiivse näitena tooksin välja uudisteportaali Delfi. Õpitavuse, tõhususe ja meeldejäävuse punktid on täidetud. Vajuta artiklile ja loe seda(kui oled Delfi tellija, ilma selleta ei saa lugeda tervet artikilit) on üpris lapsemäng ning kasutaja saab kõik funktsioonid kiiresti selgeks. Vigu mida kasutaja saab artikli lugemisel teha on üpris vähe, seega on Delfi ka veakindel. Aga üldise kasutajakogemuse poolest annab ikka soovid. Delfi veebilehel artikli lugemisel on rohkem reklaami kui artikli teksti. Delfi on väga mahuksas veebileht, aga minu arust segaselt süstematiseeritud ning sarnase sisuga artikleid leiab ernevate kategooriate alt.

Kasutatud allikad:
https://www.delfi.ee/
https://www.airbnb.com/





Comments

Popular posts from this blog